Nytt påhitt från mig, dagens färg!

Ja, jag har lite tråkigt just nu och eftersom jag älskar genetik och sånt (spec då färger på hästar och andra djur).
Hur kommer det sig att hästen blir skimmel och inte brun och såna saker.
Så tänkte jag att jag då och då (blir nog inte regelbundet) kan ta upp en färg och skriva om den.
Jag tänkte börja med viltfärgen, black.
Asiatisk vildhäst med färgen brunblack. Här kan man skymta ålen och zebraränderna.

Grundfakta
Black är den ursprungliga viltfärgen (kamouflagefärgen) hos hästar men med aveln har den försvunnit hos många raser och återfinns nu mest hos de lite "primitivare" raserna som Islandshäst, fjordhäst, mm..
Man brukar dela upp färgen i tre grundvarianter: Brunblack, musblack och rödblack där brunblack hos tamhästen utvecklats till brun, musblack  till svart och rödblack till fux.

Hur ser den ut?
En black häst kan vara alltifrån ganska mörkt gråbrun till alldeles vit på kroppen. Det som många tänker på när de tänker sig en black häst är ålen som för det mesta är mörk och går som en linje ända uppifrån pannluggen ner genom svansen. En black häst har också mörka ben och ofta också små "zebraränder" på benen och har nästan aldrig några större tecken.
Islandshäst med färgen brunblack (kanske mörkbrunblack)

Hur kommer det sig?
Den genetiska beteckningen för black är Dn från eng. dun=blek, black. Dn är ett enkelt dominant anlag vilket betyder att alla hästar med genotypen Dn blir blacka.
Hästars viltfärg skiljer sig en del från andra djurs viltfärger. De flesta däggdjur har en Agutigen A som ger dem deras speciella färg men hos hästar räcker inte det.  De behöver blackgenen Dn för att utveckla viltfärgen.
En black häst är alltid ljusare än den motsvarande färgen eftersom pigmenten på håret bara finns på ena sidan av hårstrået. Rycker man loss ett strå och vrider på det kan man med blotta ögat ser att ena sidan är nästan pigmentslös.

Blixten, musblack fjording



De vanligaste varianterna av black:

Brunblack, ljusbrunblack (brun)
Rödblack ( fux)
Musblack (svart)
vitblack (skimmel)

Men i princip kan vilken färg som helst kombineras med black.

Loiden, ljusbrunblack fjording


Källa: Hästens färger av Bo Furugren

Alla bilder är tagna av mig eller min syster och är copyright på.


gulblack islandshäst

Hoppas ni blev lite klokare, vill gärna ha lite utvärdering på det. Vad var bra? dåligt? Önskefärg att jag tar upp?

/Fia




Kommentarer
Postat av: Mela!

Bra idé! Skulle gjort själv om du inte var först ;P Du kan väl ta upp Nån vacker färg som Mörkbrun/Brun? :D

2010-08-08 @ 23:41:21
URL: http://melasandstrom.blogg.se/
Postat av: Julia

Sv; ja vi får väl bestämma en dag :-) lillemnnen har zebrränder som hanr så söt i! Vörjab till en ål också ;) han kanske blir black senare? ;) hehe

2010-08-09 @ 09:17:57
URL: http://juliaths.blogg.se/
Postat av: Johanna

intressant

2010-08-09 @ 14:29:03
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Anonym

skimmel

2010-08-12 @ 23:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0