Markusträning - hoppning

Idag var det dags för Markus träning igen :)

Först när vi red fram fick vi prova på att rida typ kadriljaktigt. Först bara skritta bredvid varandra väldigt nära men sen fick vi prova lite svårare saker också. Typ framdelsvändning precis brdvid varandra om ni fattar? Det gick inte spec bra men resten funkade helt okej ändå. Framdelsvändning fast vi stod mot varandra typ mitt hö. knä mot melas hö. knä och sen göra framdelsvändning undan hö. skänkel samtidigt. En annan sak var att vi red bredvid varann på volten, jag travade och Mela galopperade på utsidan. Vi lyckades också efter ett par försök vända genom volten hyfsat snyggt bredvid varandra, mm.
Det var väldigt roligt, inte så svåra rörelser egentligen men att hålla koll på vart den andraryttaren är samtidigt som man ska hålle koll på vart du ska och dessutom att man ska göra det också. Kräver väldigt mycket av ryttaren då man behöver ha koll på ALLT.

Hoppningen sen blev lite teknik. Det knepiga med Nöt när man hoppar är ju att han stannar, ibland men mer och mer sällan för att han tycker hindren är läskiga men framförallt för att han är i helt andra tankar och inte alls är med på att det plötsligt står ett hinder framför nosen. Idag övade vi alltså på att jag ska lära mig att få honom uppmärksam på hoppningen. Nöt är väldigt ärlig på hinder på det sättet att gör jag fel eller är det minsta tveksam så stannar han men ger jag mig den på att komma över och verkligen RIDER så gör han det för mig. Underbara, underbara Nöt :D

Hoppning i våras



/Fia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0